آبی گلدار

در تو می‌بینم برقصی پا به پای بیدها :)

آبی گلدار

در تو می‌بینم برقصی پا به پای بیدها :)

اطلاع‌رسانی: جشنوارهٔ وبلاگ‌نویسی کتاب

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۱ ق.ظ

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همراهی و همکاری خانهٔ فعالان مجازی اولین جشنوارهٔ وبلاگنویسی کتاب را برگزار می‌کند. فراخوان جشنواره امروز منتشر شده و آخرین مهلت ارسال آثار پانزدهم دی ماه است. اینجا سایت جشنواره است. دربارهٔ موضوعات رقابت، شیوهٔ داوری و جزئیات بیشتر اینجا بخوانید. من خودم در این جشنواره شرکت نخواهم کرد ولی چون موضوعش با رشتهٔ درسی من و با دایرهٔ موضوعی این وبلاگ مرتبط است، تصمیم گرفتم درباره‌اش اطلاع‌رسانی کنم.

 

عنوان «جشنواره وبلاگ‌نویسی کتاب» برای من عنوان جذابی بود؛ چون به دو موضوع که هردو برای من بسیار جالب‌اند (یعنی وبلاگ‌نویسی و کتاب) مرتبط است. وقتی تیتر خبر را در گوگل‌ریدر خواندم اولین فکری که به ذهنم خطور کرد این بود که «شرکت می‌کنم». اما بعد از باز کردن سایت جشنواره و مطالعهٔ فهرست موضوعات، بلافاصله تغییر عقیده دادم:

  • قران، کتاب زندگی
  •  اصحاب نشر، پاسداران علم و اندیشه بومی
  • انس با کتاب، تبلور فرزانگی ملی
  • کتاب ایران، منادی صلح، معنویت و عدالت جهانی
  • ارتقای سبک زندگی با کتاب از کودکی تا بالندگی
  • فرهنگ پایداری، کرامت و خودباوری ملی
  • کتاب پنجره ای رو به آگاهی و امید
  • رسانه ها، بستر معرفی و اطلاع رسانی کتاب
  • آزاد

همان طور که می‌بینید به راحتی می‌شود کلیدواژه‌های یک جریان سیاسی خاص را بین موضوعات اعلام شده ‌دید. این را مقایسه کنید با مسابقهٔ کتاب‌خوانی فرهنگسرای عطار که فهرست داورانش و لیست سوالاتش نشان‌گر یک زوایه‌دید کاملا متفاوت بود: زاویهٔ دیدی که برای نفس کتاب و کتاب‌خوانی ارزش و اصالت قائل است. به عبارت دیگر، من معتقدم در این جشنواره ٔ وبلاگ‌نویسی، برخلاف جشنوارهٔ کتاب‌خوانی عطار –که در همین وبلاگ درباره‌اش اطلاع‌رسانی کرده بودم- کتاب دستاویز و بهانه‌ای  است برای پرداختن به یک گفتمان سیاسی خاص. مشارکت خانهٔ فعالان مجازی در برگزاری جشنواره، این رنگ و جهت سیاسی را پررنگ‌تر و واضح‌تر می‌کند.

نظرات  (۱)

باید دید آیا داوران «فرهنگسرای عطار» هم به یک گرایش سیاسی تمایل دارند و اون رو در زمینه داوری خودشون دخیل می دونند. یا همینگونه اطلاع رسانی و متن فراخوان خود یک نوع گرایش سیاسی رو بر می خواند یا خیر؟ آیا ساختارها/فرم ها گرایش سیاسی رو باز تولید نمی کنند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی